Připravte svůj eshop na EET

Elektronická evidence tržeb (EET), tedy povinné hlášení finančních toků státní správě, se od 1. 3. 2017 týká ve své druhé vlně malo a velkoobchodu. Tedy kromě hotelů a restaurací se dotkne jak běžných kamenných prodejen, tak i e-shopů. V tomto příspěvku jsme se společně s kolegou Františkem Rajtmajerem rozhodli shrnout co může EET znamenat a jaké jsou možnosti nastavení v Shopero.

Elektronická evidence tržeb (EET) a e-shopy obecně

EET v případě e-shopu znamená, že před vystavením dokladu se zašle datová zpráva o transakci finanční správě, která obratem dodá potvrzení. Toto potvrzení obsahuje tzv. FIK kód – fiskální identifikační kód. Následně pak prodávající vystaví účtenku s tímto FIK kódem, kterou předá zákazníkovi.

V praxi se EET týká všech podnikatelů, kteří přijímají platby podléhající evidenci. Jde zejména o platby v hotovosti, platební kartou (přes terminál i platební bránu), šekem, směnkou či podobným způsobem jako je například dárkové karty, poukázky na zboží či služby – stravenky, žetony, bitcoiny.

EET se na druhou stranu nedotkne podnikatelů, kteří přijímají platby bankovním převodem či inkasem. Dále by v případě e-shopů z EET měla být vyloučena platba dobírkou, ale jen za předpokladu, že přepravní služba převede peníze od zákazníka přímo na účet e-shopu.

Další informace jsou k dispozici na stránkách finanční správy.

Pro sledování novinek okolo EET doporučujeme sledovat jejich oficiální web APEK.cz. Mimo jiné vyšlo v nedávné době i oficiální prohlášení jak k EET přístupovat.

Elektronická evidence tržeb (EET) v Shopero

Pokud spadáte do kategorie, která má povinnost se do EET zapojit, nabízejí se následující možnosti.

  • Neposkytovat platební možnosti, které spadají pod EET. Tedy zakázat platby kartou, v hotovosti atp.
  • Řešit fakturaci přes účetní nástroje jako je Pohoda, Flexibee, Fakturoid …
  • Vše nechat na Shopero.

Samotný systém Shopero obsahuje integrované propojení s finanční správou. Funkci je možné ještě před ostrým provozem zapnout a otestovat. Naleznete ji v sekci Nastavení > Externí systémy > Elektronická evidence tržeb (EET).

EET v Shopero.cz

V Shpero v sekci Nastvení > Externí systémy se nachází modul pro aktivaci EET

Před samotnou aktivací je však nutné se nejprve regsitrovat na daňovém portálu www.danelektronicky.cz.

Registrace k EET

Pro napojení Shopera ale i jiného softwaru na EET budete potřebovat autentizační údaje. O ty je možno si zažádat na daňovém portálu www.daneelektronicky.cz a to následovně:

  1. Na portálovém rozcestníku zvolíme druhou možnost, Elektronická evidence tržeb.

    eet, shopero, registrace

    Registrace k EET na daňovem portalu.

  2. Vybereme volbu Žádost o autentizační údaje do EET.

    eet, shopero.cz, certifikáty

    Žádost o registraci autentifikačních údajů.

  3. Vyplníme celý formulář, po stránce se pohybujeme pomocí odkazu Další stránka vpravo nahoře.
  4. Na závěr celou písemnost odešleme, nejlépe přes datovou schránku.

Po odeslání je vhodné si uložit údaje nutné pro následné ověření stavu žádosti. Budete si tak na webu finanční správy moci ověřit, v jaké fázi se vyřizování žádosti o autentizační údaje nachází.

Tím je krok odeslání žádosti o autentizační údaje a certifikát k EET dokončen. Po jejich obdržení je stačí zadat v administraci Shopero a EET povolit.

Aktivace EET v Shopero

Aktivace elektronické evidence tržeb se nachází v administraci Shopero v sekci Nastavení > Externí systémy > Elektronická evidence tržeb (EET). V nastavení máte následující možnosti:

  1. Vyplnění čísla provozovny a kasy, jež máte přiděleno nebo jej již využíváte.
  2. Při registraci na finanční správě obdržíte certifikát a klíč pro EET (viz předchozí postup registrace k EET). Ten je potřeba nahrát do Shopero do zmiňované sekce Elektronická evidence tržeb (EET).
  3. Zaškrtnutím Zapnout elektronickou evidenci tržeb a kliknutím na tlačítko Uložit nástroj zprovozníte.

Upozornění: Do doby než zvolíte v nastavení „Ostrý provoz EET“ je sice evidence aktivní, ale využívá testovací provoz pro ověření správnosti komunikace s úřady. Máte tak možnost si vyzkoušet komunikaci a správnost odesílaných údajů. Pokud při testovacím provozu narazíte na případné nedostatky či problémy, neváhejte nás kontaktovat na podpora@shopero.cz.

eet, shopero

Nstavení EET v Shopero.

Práce s EET v Shopero

Po aktivaci EET pak systém bude pracovat následovně:

  1. Jakmile přijde objednávka, je v systému označena jako Nevyřízena.
  2. Dojde-li ke změně stavu objednávky (či faktury nebo dobropisu, viz dále) na stav Zaplaceno a uložení objednávky, systém automaticky vystaví fakturu a zašle pokyn k evidenci. Pokud máte napojenu platební bránu, dochází tak k automatickému zprocesování v okamžiku, kdy dostaneme informaci od platební brány, že daná objednávka byla zaplacena.
  3. Pokud dojde ke zrušení objednávky, při změně na stav Storno, je potřeba vystavit tzv. Dobropis. Ten je nově možné vystavovat v rámci fakturačního modulu. Dobropis stejně jako faktura má stav Zaplaceno a Nezaplaceno. V okamžiku přepnutí do stavu Zaplaceno dojde k odeslání hlášení pro evidenci (EET).

Pár doplňkových poznámek

  • Účtenka s FIK kodem se stále nepovažuje jako platný učetní doklad, k vyřízené objednávce je tedy nutná faktura. Nevyužívate-li externího nástroje na fakturaci, Shopero vám automaticky nabídne vystavení faktury při změně stavu na Zaplaceno.
  • Pokud využíváte externích účetních či fakturačních systémů jako je Fakturoid či Pohoda, Flexibee aj. tak zde by k evidenci mělo docházet na straně daného nástroje vzhledem k tomu, že se veškeré operace s fakturací apod. odehrávají jejich prostřednictvím. Funkci EET tak v tomto případě v Shopero není potřeba aktivovat.
  • Ve fakturačním modulu Shopero je kromě možnosti vystavení faktury a dobropisu z objednávky možné vystavit fakturu bez návaznosti produktů a s libovolnými položkami. Můžete tedy modul využít pro fakturace mimo e-shopovou nabídku. Doporučujeme však využívat klasických, specializovaných nástrojů jako je například Fakturoid, Flexibee aj.

Pokud narazíte na jakékoli potíže, nebojte se nás kontaktovat na podpora@shopero.czNebojte se také s námi a ostatními podělit o vaše zkušenosti s EET v komentářích pod článkem nebo na našem Facebookovém profilu Shopero.cz.

The following two tabs change content below.
Zdeněk Zenger

Zdeněk Zenger

CTO - Technický ředitel at Shopero
Zdeněk má zkušenosti z agenturního života, miluje UX a je technickým ředitelem Shopera

Přihlašte se

Dostávejte aktuální informace ze Shopera

Vyhněte se 13 nejčastějším chybám e‑shopů!

Vaši zákazníci čekají…

... na přehlednou a intuitivní nabídku Vašich produktů.

Shopero je moderní e-shop dodávaný formou služby pro každého, kdo chce prodávat jako profesionál.

Vyzkoušejte na 30 dní zdarma

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

Abychom Vám mohli umožnit nejlepší procházení webových stránek je nastavení cookies na této webové stránce povoleno. Pokračováním v používání tohoto webu beze změny nastavení souborů cookies v prohlížeči nebo kliknutím na tlačítko "Souhlasím" vyjadřujete svůj souhlas s používáním cookies.

Zavřít