10 kroků k trefnému produktovému popisku

4802078596_47e287cc35_b

Photo Credit: dan taylor cc

Délka textu, struktura, adjektiva, která neotravují, ale vystihnou a podpoří produkt, šťavnaté sdělení, snaha vžít se do situace zákazníka, klíčová slova, výzvy k akci… všechny tyto triky podpoří zájem o vaše zboží. Držte se našeho vodítka, zaujměte více očí a zařiďte si do budoucna promakanými popisky produktů více objednávek.  Získáte nejen informace o tom, jak funguje internetový text, ale hlavně užitečné tipy pro SEO a online marketing.

Nepište slohy, ale zmiňte vše podstatné

Délka textu by měla odpovídat množství relevantních informací v něm. Máte co říct? Napište to. Ovšem nenafukujte texty nic neříkající vatou. Nesnažte se sdělení natahovat a zbytečně napálit počet znaků. I tady méně znamená více. Text o přibližné délce deseti řádků, ideálně rozdělený na 2-3 odstavce, postačí a zákazníci ocení, že jim šetříte čas.

Vsaďte na optické klamy

Smutná, ale pravdivá informace: Lidé nečtou. Když před sebou vidí ohromnou masa textu bez jediné skulinky, víčka jim ztěžknou a utečou od vší té náročnosti. Dejte popiskům strukturu, text tak bude opticky kratší a mnohem stravitelnější. Užijte:

  • Odrážky, úrovně nadpisů a číslování
  • Zvýrazněte vše důležité tučným písmem
  • Prokládejte text fotkami

To všechno pomůže upoutat zákazníkovy skenující oči a jeho zájem číst dál.

Podpořte zákazníkovu představivost

V kamenném obchodě si může zákazník zboží osahat. V online prostoru je chudší hned o několik smyslů. Buďte uživatelovým hmatem, pomozte mu nabízené produkty popsat tak, jako by je držel v ruce, mačkal je, cítil jejich vůni.

Nespoléhejte se pouze na dvourozměrnou fotografii, poskytněte pohled z několika úhlů, a kde to nezvládne fotoaparát, tam to dolaďte slovy. Kde nestačí ani text, pomůže ukázkové video. Takže vše, co bývá zřejmé v reálu, bude zákazníkovi jasné i z detailu produktu.

Tip: Snažte se co nejvíce detailů poskytnout přehledně, a to prostřednictvím tabulky parametrů konkrétního zboží.  Podstatné informace jako rozměr, váha nebo např. nosnost tak budou utříděné a tím pádem lehce dohledatelné.

Proč zrovna vaše zboží zákazník nutně potřebuje?

„K čemu mi to bude?“ říká si mnohdy návštěvník e-shopu. Nečekejte, až zvedne telefon a na stejnou otázku se zeptá přímo vás. Předejděte podobným pochybnostem a v popisku vysvětlete, proč vaše zboží nakupující potřebuje. Vžijte se do jeho role, zmiňte benefity, vystavte text na příběhu nebo situaci, kterou klient řeší. Ale opět pozor na rozsah, nepíšete scénář pro argentinskou telenovelu.

Stanovte si cílovou skupinu

Hned v úvodu si rozvrhněte, komu je zboží určené. Zmiňte věkovou hranici (např. 18+ nebo děti od 3 let), vysvětlete, že jde o zboží pro dámy (dámská kabelka) nebo pány (pánské spodní prádlo), sportovce nebo učitele. K takovému utřídění vám samozřejmě pomáhají hlavně kategorie. Není ale od věci dané vlastnosti zopakovat přímo v popisku.

Vychvalujte, ale nepřehánějte

Neprodávejte produkt povrchně, prodávejte všechny jeho vlastnosti. Poutavá slova mohou návštěvníky e-shopu zlákat, ale jen pokud jsou založená na pravdě (nejrychlejší čtečka elektronických knih na trhu) a jsou podstatná pro sdělení. Mnohdy bývají reklamní adjektiva jako unikátní, originální, jedinečný, exkluzivní, módní nebo stylový vnímána jako taková malá copywriterská klišé. To neznamená, že už tato slova nemáte v životě použít. Pokládejte je za silné koření a šetřete s nimi.

Slova, která chutnají, znějí a pohladí

Čeština má jednu nespornou výhodu – znění slov mnohdy trefně podtrhuje jejich význam. Zvukomalebnost výrazů rozproudí zákazníkovu fantazii, takže pokud budete prodávat „křehoučké sušenky s lahodným krémem a křupavými oříšky“, uživatelé se budou chtít zakousnout do monitoru. Přidejte výmluvný obrázek a produkt se stane magnetem pro kupující.

…a slova, která nakopnou vyhledavače

SEO, optimalizace pro vyhledavače hýbe internetem. Pro lepší pozice ve vyhledávačích, vysaďte v textovém poli vhodná klíčová slova a sledujte, jak plodí zvýšenou návštěvnost.

Vyzvěte zákazníka k akci frekventovaným call to action. Prohlédněte si, vyberte, pořiďte, klikněte… Zahrajte si na online generála a rozdávejte rozkazy, které neurazí, zato podpoří vaše zboží.

Dokažte to referencí

Recenze, reakce spokojených zákazníků, hodnocení, články v novinách… všechna chvála, která neproudí z vaší klávesnice, dodá celému e-shopu na důvěryhodnosti. Obohaťte tímto i detail produktu a přesvědčte uživatele, že i oni mohou být spokojeni.

Přepsat či nepřepsat texty od dodavatele?

Shodný obsah bývá často importován na stovku konkurenčních e-shopů.  Dochází tak k duplikování obsahu, tedy situaci, kdy se větší bloky textu shodují na různých doménách. A to je velmi špatnou zprávou (nejen) pro SEO. Pokud dodavatel nežádá jinak, texty nejlépe slaďte s ostatními popisky vašeho e-shopu (ideálně je podřiďte výše zmíněným pravidlům) a kompletně jejich znění odlište tak, aby nebyly kopií jiné webové stránky. Drobné změny budou pouhou ztrátou času, proto skutečně důkladně přepisujte nebo raději nepřepisujte vůbec.

Shrnutí: Na co myslet a rozproudit SEO?

  • volte stručný a jasný hlavní nadpis nebo název produktu
  • popisek držte o přibližné délce deseti řádků, ideálně vhodně rozdělený na 2-3 odstavce
  • strukturujte text pomocí nadpisů; H1 reprezentuje už název produktu, volte proto další rozdělení do podnadpisů úrovně H2 (třeba jako hlavní nadpis popisku) a H3
  • nebojte se používat odrážky nebo číslování, které dá textu logiku
  • použijte hypertextové odkazy na příbuzné nebo doporučené zboží či související obsah
  • formátujte tučným písmem pro zvýraznění podstatného obsahu, případně klíčových slov, nebojte se i vyznačit delší slovní spojení
  • s klíčovými slovy to ale nepřehánějte, bude to naopak neproduktivní (ideálně 2-3 na dva odstavce), navíc stále píšete hlavně pro zákazníky než pro roboty, protože zákazníci kupují
  • užijte klíčová slova asociovaná s cenou (nejlevnější, akce, sleva), s hodnocením kvality a využívejte i synonyma, potěšíte tak vyhledávače (zápisník/notes/blok/sešit/notýsek)
  • pokud máte k produktu video (třeba z Youtube), nezapomeňte ho přidat
  • aktivujte diskuze k produktům, kde se klíčová slova přímo rojí
The following two tabs change content below.
Zdeněk Zenger

Zdeněk Zenger

CTO - Technický ředitel at Shopero
Zdeněk má zkušenosti z agenturního života, miluje UX a je technickým ředitelem Shopera

Přihlašte se

Dostávejte aktuální informace ze Shopera

Vyhněte se 13 nejčastějším chybám e‑shopů!

Vaši zákazníci čekají…

... na přehlednou a intuitivní nabídku Vašich produktů.

Shopero je moderní e-shop dodávaný formou služby pro každého, kdo chce prodávat jako profesionál.

Vyzkoušejte na 30 dní zdarma

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

Abychom Vám mohli umožnit nejlepší procházení webových stránek je nastavení cookies na této webové stránce povoleno. Pokračováním v používání tohoto webu beze změny nastavení souborů cookies v prohlížeči nebo kliknutím na tlačítko "Souhlasím" vyjadřujete svůj souhlas s používáním cookies.

Zavřít