Google analytics: nejlepší přítel e-shopaře

Základy-Google-analytics-2

Pokud to myslíte s provozem e-shopu opravdu vážně, stanou se Google analytics vaším nepostradatelným společníkem. Díky nim budete schopní vyhodnotit, jestli svou energii na provoz a propagaci dáváte správným směrem. A na základě toho se efektivně rozhodovat při dalším rozvoji svého podnikání na internetu.

Pro toho, kdo se s Google analytics ještě nesetkal, se jedná o analytický nástroj, který vám při správném nastavení a interpretaci dat dokáže říci spoustu užitečných informací o fungování vašeho webu a jeho návštěvnících.

Nemá však cenu jen tak bloumat rozhraním a doufat, že na vás vypadnou nějaké zásadní informace. Pokud se naučíte Google analytics dobře zeptat, dostanete užitečnou odpověď. Velmi ze široka řečeno se můžeme zeptat na tři základní okruhy otázek.

Kdo na web chodí?

Díky odpovědím na otázky z tohoto okruhu si uděláte dobrou představu o tom, kdo vlastně na web chodí. Informací, které můžete dostat je opravdu hodně. Jedna z věcí jsou demografické údaje, jako je věk, pohlaví a zájmy návštěvníka. Tyto informace Google získává ze své sociální sítě Google+ a reklamní sítě. Díky těmto informacím můžete efektivněji cílit svou reklamu a obsah na svém webu. Také zjistíte geografické informace až na úroveň města, které se hodí, pokud máte lokální působení, nebo se rozhodujete, kde přidat odběrné místo.

„Vyplatí se mi investice do mobilní / responzivní verze webu?“

Velkou kapitolou je technické vybavení návštěvníka, jako je operační systém, rozlišení obrazovky, prohlížeč internetových stránek a také, jestli je web prohlížený na klasickém počítači, nebo mobilním zařízení. Díky znalosti těchto informacím se můžete rozhodovat třeba o investici do mobilní verze internetových stránek.

Odkud na web chodí návštěvníci?

Určitě vás zajímá, jestli peníze, které investujete do reklamy, jsou efektivně využité a inzerce vám přivádí zákazníky. Při základním používání Google analytics získáte jen část důležitých informací. Velmi mocným je nástroj na tvorbu adres URL s UTM značkami, díky němu si můžete označit každý odkaz, kterým propagujete váš web. Více o UTM značkách najdete v článku Jak měřit email marketing pro eshopy a samotný nástroj přímo od Googlu je zde.

„Vyplatí se mi zápis na Firmy.cz?“

Ať už se jedná o PPC inzerci, bannerovou reklamu, sociální sítě, e-mail marketing, nebo třeba výměnu odkazů. Na základě správně označených odkazů pomocí UTM parametrů můžete sledovat, která reklama vám vodí zákazníky, a na kterou se jen bez výsledku kliká, a díky tomu efektivně řídit své výdaje za reklamu na internetu.

Co na webu dělají?

Většina webů se skládá z mnoha stránek a nás zajímá, kudy se lidé na webu pohybují a jaké stránky jsou pro ně důležité a které je vůbec nezajímají. Díky analýze vstupních stránek můžete vyhodnocovat, jak dobře funguje optimalizace pro vyhledávače (SEO), nebo jestli cílíme na správné publikum v PPC reklamě a návštěvníci z webu hned neodcházejí, což se vyhodnocuje pomocí míry okamžitého opuštění (člověk přijde na web, zobrazí si jednu stránku a odejde).

„V jakém kroku objednávkového procesu odpadne nejvíce lidí?“

Také můžeme analyzovat přechody mezi jednotlivými stránkami a sledovat, jestli se neztrácejí zákaznici v průběhu objednávkového procesu (košík – zadání fakturačních údajů – výběr dopravy a platby – děkovací stránka).

Díky Google analytics můžeme také sledovat, jestli návštěvníci plní cíle webu, což může být například objednávka v e-shopu, nebo odeslání kontaktního formuláře na prezentačním webu. Google analytics mají pro e-shopy speciální rozšíření, díky kterému se dají sledovat jednotlivé objednávky a do veškerých reportů zahrnout rozměr peněz. Takže můžete vyhodnocovat, které zdroje návštěvnosti přivádějí nejvíce utrácející zákazníky a které naopak přivádějí návštěvníky s malou útratou.

Data a ne doměnky

Díky informacím, které jsem výše popsal budete mít dobrý přehled o tom, jak váš web funguje a jak se na něm chovají náštěvníci. Na základě těchto informací budou vaše rozhodnutí podložena tvrdými daty a nikoliv domněnkami. V dalších článcích postupně projdeme nastavení Google analytics a podrobněji se podíváme na jednotlivé reporty.

Na co jste přišli při prvním pohledu do Google analytics? Napište mi do komentářů.

The following two tabs change content below.
Petr Bechyně
Konzultant webových projektů, milovník hor a dvojnásobný otec.
Petr Bechyně

Latest posts by Petr Bechyně (see all)

Přihlašte se

Dostávejte aktuální informace ze Shopera

Vyhněte se 13 nejčastějším chybám e‑shopů!

Vaši zákazníci čekají…

... na přehlednou a intuitivní nabídku Vašich produktů.

Shopero je moderní e-shop dodávaný formou služby pro každého, kdo chce prodávat jako profesionál.

Vyzkoušejte na 30 dní zdarma

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

Abychom Vám mohli umožnit nejlepší procházení webových stránek je nastavení cookies na této webové stránce povoleno. Pokračováním v používání tohoto webu beze změny nastavení souborů cookies v prohlížeči nebo kliknutím na tlačítko "Souhlasím" vyjadřujete svůj souhlas s používáním cookies.

Zavřít