Jak měřit e-mail marketing pro e-shopy

Photo Credit: FutUndBeidl cc

Photo Credit: FutUndBeidl cc

E-mail marketing je fenoménem dnešní doby a patří mezi nejlepší způsoby získávání objednávek. Když posíláte zpravodaj už nějaký pátek, je důležité vědět, co zlepšit a co funguje nejlépe. A pokud se teprve chystáte poslat první vlaštovku, dejte si tu práci s nastavením měření. Vyplatí se to.

Na měření se podíváme ze dvou úhlů pohledu, jednak na to, co se děje v e-mailového schránce příjemce, a pak na to, co tento příjemce tropí na stránkách e-shopu.

Úspěšnost odeslaného e-mailu

V této první části se budu věnovat statistikám, které vám řeknou, jaký úspěch přinesla příprava mailingových kampaní. Díky těmto údajům můžete vyšperkovat své e-maily tak, aby byly pro příjemce zajímavé, rádi je četli a proklikávali se na stránky vašeho e-shopu. Zda se z nich potom stanou zákazníci, to už záleží na kvalitě e-shopu a konverzních taktikách, které používáte.

1. Počet odeslaných e-mailů

Počet odeslaných e-mailů je odvislý od toho, kolik máte kontaktů ve své databázi. Nejde jen o to, slepě a bez uvážení odesílat hromadný e-mail všem svým zákazníkům. Pokud budete chtít dosáhnout lepších výsledků, je vhodné rozdělit si zákazníky do několika skupin podle toho, co si u vás objednali (říká se tomu segmentace), a posílat jim tak cílené e-maily s vaší aktuální nabídkou. Počítejte také s tím, že se čas od času někdo z odběru odhlásí. Pokud nabídnete svým zákazníkům při nákupu možnost zaregistrovat se k odběru zajímavých novinek nebo bonus v podobě PDF brožury, slevy, jistě jejich počet bude narůstat.

2. Poměr otevřených e-mailů

Photo Credit: -=RoBeE=- cc

Photo Credit: -=RoBeE=- cc

Tato hodnota vám říká, kolik procent příjemců otevřelo e-mail z celkového počtu odeslaných e-mailů. Aby toto číslo bylo co nejvyšší, je potřeba zajistit několik věcí. V první řadě jde o to, jak často svým zákazníkům tyto e-maily posíláte a jak moc jsou pro ně zajímavé. Tady se zase vracím k segmentaci. Aby byl zákazník motivován váš e-mail otevřít, musí vědět, že jeho obsah je pro něj přínosem.

Např. pokud máte obchod s krmením a potřebami pro zvířata a zákazník u vkupuje žrádlo pro psa, asi ho nebude moc zajímat vaše akce na krmení pro králíky. Tím, že mu budete pravidelně posílat nabídky týkající se žrádla pro psy a ostatních doplňků, rád si nabídku otevře.

Nejdůležitějším faktorem, který má vliv na otevření e-mailu je lákavý předmět. Předmět e-mailu je to první, co zákazníka zaujme. Musí tedy být dostatečně výstižný, aby k otevření motivoval. Napíšete-li do předmětu „Kupte svému pejskovi novinku z našeho sortimentu se slevou 20 %“, je rozhodně pro zákazníka jasnější, co je obsahem, než když mu dorazí nudný předmět „Akce na tento týden“.

V neposlední řadě je důležité předem určit četnost odesílaní e-mailů. Pokud budete zákazníkovi plnit jeho e-mailovou schránku každý den, akorát ho znechutíte a odhlásí se (i ty slevomaty přestanou bavit). Na druhou stranu zase nemůžete posílat jeden e-mail za půl roku, protože už si ve většině případů nebude pamatovat, kdo jste. Je tedy potřeba zvolit rozumnou míru – když nevíte, zvolte interval jednou za čtrnáct dní.

3. Poměr kliknutí na odkaz

Ne každý, kdo e-mail otevře, dorazí na váš e-shop. Zajímají nás hlavně e-maily, které dosáhnou právě toho, že máte člověka na svých stránkách. V každém vámi odeslaném e-mailu nesmí chybět odkazy a záleží tedy na tom, co je obsahem e-mailu. Pokud je to propagace konkrétního produktu z vašeho sortimentu, odkaz musí zákazníka přivést přímo na danou produktovou stránku. Nikdy neposílejte zákazníka jen na hlavní stránku e-shopu. Pokud v rámci jednoho e-mailu propagujete produktů více, u každého jednotlivého přidejte samostatný odkaz. Díky tomu se zákazník může ihned dozvědět více informací.

Hodnota poměr kliknutí na odkaz vám tedy řekne, kolik zákazníků z celkového počtu obeslaných kliklo na odkaz. Pokud využíváte k odesílání e-mailů kvalitní nástroj, zjistíte, na který z odkazů v rámci jednoho e-mailu klikali zákazníci více. Který je více zaujal.  Díky tomu potom můžete vyhodnotit, na které odkazy lidé klikají častěji a podle toho připravovat úspěšnější e-maily.

4. Poměr nedoručených e-mailů

Photo Credit: jimpg2_I'm Back cc

Photo Credit: jimpg2_I’m Back cc

Díky této hodnotě získáte přehled o tom, zda máte svou databázi stále aktuální. Pokud zákazník omylem nebo úmyslně při objednávce uvede špatnou e-mailovou adresu, jen těžko mu potom od vás budou chodit i další e-maily. Takové kontakty je vhodné z databáze rovnou mazat. Nebo, pokud je chyba zřejmá hned na první pohled, je možné ji opravit (není těžké přidat písmeno l do @gmai.com). Na druhou stranu se může stát, že příjemce má plnou e-mailovou schránku a kvůli tomu není dočasně možné e-mail doručit.

Ve svém nástroji na e-mail marketing najdete seznam kontaktů, kterým není možné z nějakého důvodu zprávu doručit. Navíc bývá konkrétně označen i problém, proč mu nebylo možné e-mail doručit. Tohle číslo není třeba sledovat často, ale jednou za měsíc to doporučuji.

Vliv newsletteru na úspěšnost prodeje

Photo Credit: sacks08 cc

Photo Credit: sacks08 cc

V první části jsem se věnoval úspěšnosti e-mailu jako takovému. Statistiky z této oblasti vám pomohou připravit další mailing kvalitněji, aby zaujal více příjemců. Tak teď se podíváme na to, jaký vliv má e-mail na chování návštěvníka na stránkách e-shopu.

O co jde na e-shopu v první řadě, je samozřejmě získat zákazníka, který objedná. Pokud tedy příjemce našeho e-mailu klikne na odkaz v něm uvedený, přijde na detail produktu a ten si potom koupí, udělal nám radost 🙂 . Té radosti říkáme konverze.

Při měření konverzí si už většinou nevystačíte se statistikami, které máte v rámci svého nástroje na odesílání e-mailů. Je vhodné propojit stránky svého e-shopu s Google Analytics.

Google Analytics je bezplatný nástroj od Googlu, díky kterému můžete měřit nejen počet konverzí, ale také návštěvnost stránek, z jakých zdrojů do vašeho e-shopu zákazníci přicházejí, co na stránkách dělají a spoustu dalších užitečných informací. A tento nástroj právě můžete použít i v případě měření konverzního poměru.

Jak nastavit Google Analytics a propojit ho s vaším e-shopem není sice předmětem tohoto článku, ale určitě se mu budeme věnovat v některém následujícím. Pokud už Analytics máte, ale zatím jste konverze neměřili, pusťte se do toho. Pak se vám totiž otevřou úplně nové možnosti.

Můžete totiž měřit kolik konverzí/objednávek bylo z každého odeslaného e-mailu. Z toho důvodu je nutné použít UTM parametry. Všechny vaše odkazy směřující na váš e-shop si doplníte těmito parametry. Pokud odesíláte mailing, označíte si všechny odkazy v něm uvedené. Propagujete své produkty na Facebooku? Opět přidejte UTM parametry do odkazu na produkt. Máte odkazy na své produkty i na jiných stránkách, v různých katalozích, stránkách obchodních partnerů? Opět je nezapomeňte označit. Pak budete mít přehled o tom, který mailing vám získal jaké tržby, jestli se vyplatí platit za odkazy umístěné na jiných stránkách atd.

A jak UTM parametry označit vaše odkazy? Nemusíte být žádný programátor ani technik a zvládnete to také. Můžete k tomu využít některý z nástrojů, které jsou na internetu zdarma dostupné. Jedním z nich je například i generátor UTM parametrů od Googlu, který je v češtině. Najdete ho zde.

Generátor utm parametrů

Generátor UTM parametrů

Tam zadáte adresu na produkt vašeho e-shopu a vyplníte připravené parametry. V Google Analytics pak uvidíte, které zdroje jsou účinnější než jiné, co funguje a co ne.

UTM parametry a jejich vysvětlení

  • utm_source – zdroj, ze kterého návštěvník přišel, např. Seznam
  • utm_medium – marketingové médium, např. PPC (placené vyhledávání), referal (odkazující stránka), organic (neplacené vyhledávání)
  • utm_campaign – název kampaně, datum příspěvku na Facebooku, datum odeslání mailingu…
  • utm_content – název reklamy
  • utm_term – název klíčového slova

Využijte získané informace pro další aktivity

Data, které získáváte z jednotlivých rozesílek hromadných e-mailových zpráv, mají cenu zlata pro vaše další aktivity. Snažte se vždy vytěžit maximum.

Představte si situaci, kdy jste v rámci pravidelného mailingu poslali e-mail s nabídkou vašich novinek. V e-mailu jste nabízeli tři nové produkty: kolo, koloběžku a tříkolku. U všech tří novinek jste měli odkaz na detail produktu přímo na stránkách e-shopu. Čtenář e-mailu klikl na kolo, které si ale nekoupil.

Photo Credit: paalia cc

Photo Credit: paalia cc

Vy tedy víte, že tento čtenář (máte jeho e-mail) projevil zájem o kolo, i když si ho z nějakého důvodu nekoupil. Možná mu nevyhovovaly některé jeho technické parametry, bylo pro něj drahé, nebo se mu například nelíbila barva. To je jedno. Pro Vás je důležitý jeho zájem o kola.

Proto, když po týdnu připravujete další mailing, tomuto zákazníkovi můžete znovu odeslat nabídku – tentokrát jiné značky kola nebo slevový kupón právě na kolo, na které se díval. Hlavně ale nezapomeňte z mailingu vyloučit ty zákazníky, kteří si to kolo na základě prvního e-mailu už koupili! Není nic horšího než dostat slevu na něco, co jsem si právě koupil.

Je to na vás

Čím dříve začnete měřit, tím dříve můžete začít zlepšovat výsledky vašeho e-shopu. Dokonce si troufnu říct, že se můžete vybodnout na řešení grafiky a obsahu e-mailu, ale hlavně začít odesílat a měřit. Postupné zlepšování vás bude profesně posouvat daleko víc (o počtu objednávek ani nemluvě), než když po roce přijdete s dokonalým e-mailem a pak si rok vezmete na přípravu dalšího.

Zeptejte se v komentářích na cokoliv, co souvisí s měřením e-mail marketingu. Rád vám odpovím.

The following two tabs change content below.
V roce 2000 jsem se začal věnovat tvorbě stránek a webových aplikací jako obyčejný programátor. Od té doby jsem založil několik firem (včetně e-shopu s DVD). V roce 2010 jsem pro sebe znovuobjevil marketing a ověřil si, že firmám nejvíce pomáhá získávání nových zákazníků a poptávek.

Latest posts by Václav Krajňák (see all)

Přihlašte se

Dostávejte aktuální informace ze Shopera

Vyhněte se 13 nejčastějším chybám e‑shopů!

Vaši zákazníci čekají…

... na přehlednou a intuitivní nabídku Vašich produktů.

Shopero je moderní e-shop dodávaný formou služby pro každého, kdo chce prodávat jako profesionál.

Vyzkoušejte na 30 dní zdarma

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

Abychom Vám mohli umožnit nejlepší procházení webových stránek je nastavení cookies na této webové stránce povoleno. Pokračováním v používání tohoto webu beze změny nastavení souborů cookies v prohlížeči nebo kliknutím na tlačítko "Souhlasím" vyjadřujete svůj souhlas s používáním cookies.

Zavřít