Vyhledávače zboží na maximum: Co jsou to zbožáky a jak fungují? (1. díl)

Vyhledávače zboží od svého vzniku prošly razantním vývojem a z původních jednoduchých porovnávačů ceny se v průběhu posledních let staly sofistikované nástroje ovlivňující zásadním způsobem nákupní chování zákazníků. Pojďme se společně podívat na to, jak z těchto prodejních kanálů vytěžit pro svůj e-shop co nejvíce.

V krátkém miniseriálu se postupně podíváme na tyto kapitoly:

  1. Co jsou to vyhledávače zboží, jak fungují a proč jsou pro eshop klíčovým prodejním nástrojem
  2. Dokonalý XML feed, aneb jak předat vyhledávači zboží maximum informací o svých produktech
  3. Co dělat dál, jakmile přidáme svůj obchod do vyhledávače zboží
  4. Práce s PPC systémy ve vyhledávačích zboží

Pojďme se podívat na první díl seriálu, ve kterém se seznámíme se základními principy funkce tohoto populárního marketingového nástroje a řekneme si, proč by váš obchod ve “zbožácích”, jak se někdy vyhledávače zboží označují, neměl určitě chybět.

Seriál Jak na zbožové vyhledávače

Seriál Jak na zbožové vyhledávače

Díl I. – Co jsou vyhledávače zboží, jak fungují a proč jsou pro eshop klíčovým prodejním nástrojem

Abychom vůbec mohli s vyhledávačem zboží začít, je potřeba požádat svého programátora o vytvoření tzv. XML feedu, který generuje seznam produktů včetně jejich vlastností, ceny, popisu a dalších parametrů přímo z databáze vašeho obchodu. XML feed není statickým souborem, ale jeho obsah je vygenerován vždy ve chvíli, kdy dojde k načtení jeho adresy (např. http://www.mujobchod.cz/feed.xml). Jedině tak mohou být data ve feedu vždy aktuální a v souladu s daty ve vašem obchodě. Pokud provozujete svůj obchod na platformě Shopero, máte již XML feed v administraci obchodu připraven.

Podoba XML feedu se může pro jednotlivé vyhledávače lišit, a tak je zpravidla potřeba mít pro každý vyhledávač zboží separátní soubor. Specifikaci jednotlivých vyhledávačů najdeme vždy v jejich nápovědě. I toto nemusíte v případě Shopera řešit. V administraci máte připraveny XML feedy pro všechny hlavní české a slovenské vyhledávače zboží.

Mezi vyhledávače zboží, které má z dlouhodobého hlediska na českém trhu smysl řešit, patří:

Vyhledávače si z XML feedů stahují v pravidelných intervalech informace o vašich produktech a ty pak kategorizují ve své databázi a nabízejí svým návštěvníkům v porovnáních s ostatními obchody.

Podle čeho se ve vyhledávačích zboží produkty řadí?

Na řazení obchodů má ve většině vyhledávačů zboží (Heuréka.cz a její partnerské weby, Zbozi.cz) vliv následující kritéria:

  • Recenze obchodu – Mám dlouhodobě výborné hodnocení nákupního procesu, služeb a  ponákupního servisu od zákazníků?
  • Dostupnost zboží – Mám zboží skladem a jsem schopen jej včas a za přijatelnou cenu doručit?
  • Cena zboží – Není mé zboží proti konkurenčním obchodům příliš drahé?
  • Cena za proklik uživatele – Nabízím vyhledávači zboží za přivedeného návštěvníka dostatečně vysokou finanční odměnu?

Faktory ovlivňující řazení jsou logickým důsledkem fungování vyhledávačů zboží. Na straně jedné je cílem vyhledávače nabídnout svým návštěvníkům přednostně nejkvalitnější obchody a na straně druhé potom zájem na svém zisku a monetizaci svých aktivit. Proto se postupem času ze služeb, které byly zdarma a řadili produkty dle relevance vůči položenému dotazu uživatele, stávají reklamní kanály placené za proklik s řazením, do kterého vstupuje kvalita služeb obchodu. Na práci s PPC systémem se podrobně podíváme ve třetím díle seriálu.

Proč nesmí můj obchod ve vyhledávačích zboží chybět?

Důvodů je celá řada, pojďme v několika bodech zmínit ty nejdůležitější:

  • Protože je používá vaše konkurence. Pokud bude váš obchod chybět, zbytečně jí přenecháváte zákazníky.
  • Protože se jedná o zdroj návštěvnosti s vysokým konverzním poměrem. Vyhledávače zboží zpravidla navštěvují lidé, kteří jsou již rozhodnuti nakoupit. Jsou tak v pokročilé fázi nákupního procesu a řeší, kde objednávku udělají.
  • Protože vám mohou dát důležitý feedback k cenotvorbě. Například Heuréka poskytuje tzv. Sortiment report, který ukazuje rozvrstvení cen jednotlivých produktů na trhu. Lze tak například zjistit, jestli konkurence “nepodstřeluje” ceny a neporušuje tak podmínky dodavatele.

Seriál Vyhledávače zboží:

1. díl seriálu – Právě jste dočetli.
2. díl seriálu – Vyhledávače zboží na maximum: Dokonalý XML feed, aneb jak předat vyhledávači zboží maximum informací o svých produktech? (2. díl)

V příštích dílech se podíváme na to, co by rozhodně nemělo chybět v dokonalém XML feedu, co všechno udělat po registraci obchodu a jak správně pracovat s PPC systémem.

Nevíte si s vyhledávači zboží rady? Napište mi, rád vám s registrací, nastavením i průběžnou správou kampaní pomůžu.

The following two tabs change content below.
Jakub Velička
Jakub se věnuje internetovému marketingu již sedmým rokem. Do oblasti online komunikace se dostal přes programování a design webových stránek, coby koníček na střední škole. Zkušenosti čerpal 5 let v H1.cz a nyní pracuje pro agenturu Jakmy, kde pomáhá klientům prostřednictvím výkonové reklamy zvyšovat zisk.

Přihlašte se

Dostávejte aktuální informace ze Shopera

Vyhněte se 13 nejčastějším chybám e‑shopů!

Vaši zákazníci čekají…

... na přehlednou a intuitivní nabídku Vašich produktů.

Shopero je moderní e-shop dodávaný formou služby pro každého, kdo chce prodávat jako profesionál.

Vyzkoušejte na 30 dní zdarma

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

Abychom Vám mohli umožnit nejlepší procházení webových stránek je nastavení cookies na této webové stránce povoleno. Pokračováním v používání tohoto webu beze změny nastavení souborů cookies v prohlížeči nebo kliknutím na tlačítko "Souhlasím" vyjadřujete svůj souhlas s používáním cookies.

Zavřít