Vyhledávače zboží na maximum: První kroky po registraci obchodu (3. díl)

V prvních dvou dílech jsme si ukázali, jak vyhledávače zboží fungují a jakým způsobem připravit XML feedy, prostřednictvím nichž předáme zbožákům informace o našich produktech. Ve 3. díle se podíváme na to, co všechno je potřeba udělat po registraci obchodu. V praxi se často setkávám s klienty, kteří svůj e-shop do vyhledávačů zboží sice přidají, základní registrací však pro ně další práce na efektivním využití těchto zdrojů končí.

Zadarmo ani kuře nehrabe

První a důležitá věc, kterou doporučuji udělat ihned po registraci obchodu, je dobití kreditu v Heuréce a Zboží.cz. Google Merchant zatím stále ještě funguje zdarma, i když ani to už není tak docela pravda, jak si ukážeme na konci dnešního článku.

Na Heuréce najdeme dobití kreditu v administraci pod položkou Stav kreditu v levém menu. Kredit je možné navýšit několika způsoby, doporučuji dobití kartou, protože peníze se na účet připíšou během několika minut a produkty se tak ihned začnou zobrazovat. Nejnižší částka, kterou je možné dobít, je 1000 Kč.

Na Zbozi.cz probíhá dobití přes Seznam Peněženku, stejně jako v případě jiných služeb Seznamu. Opět doporučuji využít dobití kartou. Nejnižší částka, kterou je možné dobít, je 100 Kč.

Doba, kdy bylo možné prezentovat své produkty na Zbozi.cz zdarma, je už dávno pryč. Tato varianta se však zpravidla vyplácela pouze obchodům, které nabízeli unikátní produkty, které nikdo jiný neměl, tzn. například vlastní značku, výhradní prodej v ČR, apod. V takovém případě totiž Zbozi.cz stejně nemělo co jiného hledajícímu nabídnout, takže obchod byl vidět i bez nutnosti zvýraznění za cenu placeného modelu za proklik.

Dvakrát měř, jednou řež

Když už nám vyhledávače zboží budou přinášet návštěvníky a konverze, měli bychom také měřit, kolik nás to stojí a jaký obrat nám to přinese. Základní data máme samozřejmě v Google Analytics, pro porovnání nákladů a výnosů jsou ale dobrým pomocníkem přímo statistiky v administraci vyhledávačů zboží. Z těchto statistik lze pak lehce dopočítat podíl nákladů na obratu, který je důležitým ukazatelem toho, jestli kampaně vydělávají, nebo nikoliv. Výpočtům a příkladům se budeme detailněji věnovat v posledním dílu tohoto seriálu.

Heuréka i Zboží.cz nabízejí měřící kód, který po implementaci do objednávkového procesu obchodu zajistí fungování statistik. Odkaz na měřící kódy:

Pokud využíváte pro internetový obchod platformu Shopero, je implementace měření snadno proveditelná během několika minut v administraci obchodu bez zásahu programátora.

Zákazníci zbožňují špičkové služby

Nabízí váš obchod špičkové služby? Řekněte to svým zákazníkům prostřednictvím vyhledávačů zboží! Služby jsou jedním z kritérií, které může vstupovat do řazení obchodů ve zbožácích a nepochybně se jedná o faktor, podle kterého se zákazníci rozhodují, který obchod k nákupu vybrat.

Ve všech vyhledávačích zboží proto pečlivě vyplňte:

  • Možnosti dopravy, včetně dopravy zdarma, pokud nabízíte.
  • Možnosti plateb, včetně možnosti nákupu na splátky, pokud nabízíte.
  • Kontakty, přes které je možné vás kontaktovat nebo nakoupit (nákup přes telefon, e-mail).
  • Informace o obchodě – popis, adresa, kamenné pobočky.

Zkontrolujte, jestli máte vyplněné všechny údaje uvedené výše na těchto místech:

  • Zbozi.cz -> Administrace -> Info -> Správa provozovny -> Editace informací
  • Heuréka -> Správa e-shopů -> Upravit obchod
  • Heuréka -> Správa e-shopů -> Upravit pobočky
  • Heuréka -> Správa e-shopů -> Ceny dopravy

Na Zbozi.cz jsou informace kontrolovány podle informací uvedených na stránkách eshopu. Po vyplnění a uložení tedy několik dnů trvá, než se začnou návštěvníkům zobrazovat.

Hrajeme si s Heurékou

Heuréka nabízí mnoho možností, jak svůj obchod zviditelnit. Pojďme se postupně podívat co udělat proto, abychom tento zdroj návštěvníků a konverzí využili naplno.

1.) Ověřeno zákazníky

Ověřeno zákazníky je služba, která nám pomůže získat hodnocení e-shopu od zákazníků, čímž můžeme nejen vylepšit pozice obchodu ve srovnání, ale i zvýšit samotnou míru prokliku do našeho obchodu.

Princip je jednoduchý – 10 dnů po provedení nákupu zašle Heuréka zákazníkovi dotazník o spokojenosti s nákupem. Z dotazníku se následně automaticky vytvoří recenze, které je přidána do profilu obchodu na Heuréce. V případě, že obchod za poslední 3 měsíce získá dostatečný počet kladných hodnocení (počet je proměnlivý a není přesně znám), objeví se v jeho profilu pečeť “Ověřeno zákazníky”, která může mít výrazně pozitivní vliv na ochotu návštěvníků nakoupit. Základní pečeť je v modré barvě, pokud však obchod vykazuje dlouhodobě dobré hodnocení, získá pečeť zlatou. Obě varianty lze umístit pomocí widgetu také přímo na webové stránky obchodu.

Obrázek 1: Vysouvací widget Ověřeno zákazníky, který je možné umístit na stránky obchodu

Obrázek 1: Vysouvací widget Ověřeno zákazníky, který je možné umístit na stránky obchodu

Certifikát je zásadním faktorem, který ovlivňuje důvěru návštěvníků. Obchodu se tak vyplatí komunikovat se zákazníky i krátce po doručení objednávky a ujistit se, že je opravdu všechno v pořádku. Tím si připraví půdu pro získání pozitivního hodnocení. Jedná se o jeden z mála certifikátů, které může e-shop v ČR získat. V případě nejvyššího hodnocení se může certifikát stát dokonce USP, což může v konkurenčním boji výrazně pomoci.

Detailní instrukce pro implementaci služby najdete v nápovědě Heuréky a šikovný web developer by ji měl zvládnout za pár hodin. Pokud používáte pro svůj e-shop platformu Shopero, stačí vložit tajný klíč z Heuréky do administrace obchodu a nic dalšího není potřeba řešit.

Dá se říci, že Ověřeno zákazníky je klíčovým  nástrojem pro efektivní využití Heuréky, protože na něj jsou navázané i některé další služby, jako například práce s PPC systémem, nebo Heuréka Košík. Více informací o službě v nápovědě Heuréky.

2.) Heuréka Košík

Po získání Ověřeno zákazníky zvažte, jestli se vám nevyplatí spolupracovat s Heurékou formou Heuréka Košíku. A o co že se jedná? V případě aktivace služby se u vašeho e-shopu objeví na Heuréce tlačítko pro přímý nákup. Uživatel tak nemusí opouštět web Heuréky, nakoupí napřímo a objednávka je zapsána do vašeho systému, jako by ji zákazník udělal přímo ve vašem e-shopu.

Služba je zpoplatněna provizí z nákupu, která se liší dle kategorie. Provizi pro konkrétní kategorii najdete v přehledné tabulce. Výhodou využití služby je také to, že poskytne e-shopu právo užívat pečeť Garance nákupu. Heuréka garantuje u všech obchodů s touto pečetí vrácení peněz za nákup v případě, že by zákazník s nákupem nebyl spokojen. To opět může zvýšit šanci na to, že návštěvník Heuréky nakoupí právě u vás.

Podrobné informace k implementaci a podmínkám služby opět najdete v nápovědě Heuréky.

3.) Partnerství sekce

Heuréka nabízí u jednotlivých sekcí tzv. partnerství pro obchody z daného oboru. Partner sekce má za úkol vytvořit tzv. nákupního rádce, což je několik textů, které mají pomoci zákazníkovi produkt vybrat. Texty jsou společně s logem a odkazem na obchod umístěny v dané sekci Heuréky.

O partnerství sekce je nutné požádat e-mailem a nutno dodat, že většina sekcí na Heuréce je již obsazená.

Využijte synergie

Na začátku článku jsem zmínil, že Google Merchant je možné ještě stále využívat zdarma a placený mód zcela chybí. Má to však jeden háček. Základní registrace zdarma vám příliš zákazníků nepřivede, protože Češi nejsou zvyklí Google Nákupy využívat a zboží hledají spíše na Heuréce nebo Zboží.cz, jejichž reklamami jsme masírováni nejen na internetu, ale i v TV nebo outdooru.

Abychom tedy Google Merchant využili opravdu na plno, doporučuji propojení s Google Adwords. Tím se sice ze služby stane částečně placené řešení (za proklik), nicméně s daleko zajímavějším přínosem pro e-shop. Produkty z Google Merchant se totiž začnou zobrazovat nad a napravo od přirozených výsledků hledání (formou tzv. Product Listing Ads) – a věřte mi, že zásah tak bude daleko větší, než kdybychom čekali pouze na návštěvníky, kteří “zabloudí” do Google Nákupů jako takových.

Obrázek 2: Ukázka Product Listing Ads nad přirozenými výsledky hledání

Obrázek 2: Ukázka Product Listing Ads nad přirozenými výsledky hledání

Účty lze propojit v administraci Google Merchant, přes levé menu Nastavení -> Adwords. Následně je potřeba požádat svého PPC specialistu, aby v Adwords založil pro Google Merchant kampaň a nastavil maximální cenu za proklik.

Ne každý vás bude milovat

Nakupující mají možnost po doručení zboží každý obchod ohodnotit. Ať se budete snažit sebevíc, vždycky se najde někdo, kdo si bude na něco stěžovat nebo prostě úplně bez důvodu udělí negativní hodnocení. Nemůžu nevzpomenout na pána, který na Heuréce u e-shopu klienta uvedl, že by obchod NEdoporučil svým známým. Po telefonickém kontaktování sdělil, že vlastně neví, proč tuto možnost při hodnocení vybral, a že byl s nákupem plně spokojen.

Tak či tak je potřeba pamatovat na to, že pokud se negativní hodnocení objeví, je potřeba na něj ze strany obchodu reagovat, což jak Zboží.cz, tak Heuréka v administraci nabízí. Mějte na mysli, že občas je potřeba potlačit vlastní ego a nesnažit se jít tvrdě proti zákazníkovi, byť by celá situace vznikla jeho chybou. V případě, že uděláme chybu my, doporučuji ji uznat a v odpovědi (která je veřejná a lze ji na profilu obchodu ve zbožácích vidět) nabídnout jako kompenzaci malý dárek. Například formou slevy na další nákup, upomínkové předměty, vrácení poštovného na účet, apod.

V příštím, posledním, díle se podíváme na to, jak pracovat s PPC systémem, který nabízí Hueréka a Zbozi.cz.

Nevíte si s vyhledávači zboží rady? Napište mi, rád vám s registrací, nastavením i průběžnou správou kampaní pomůžu.

The following two tabs change content below.
Jakub Velička
Jakub se věnuje internetovému marketingu již sedmým rokem. Do oblasti online komunikace se dostal přes programování a design webových stránek, coby koníček na střední škole. Zkušenosti čerpal 5 let v H1.cz a nyní pracuje pro agenturu Jakmy, kde pomáhá klientům prostřednictvím výkonové reklamy zvyšovat zisk.

Přihlašte se

Dostávejte aktuální informace ze Shopera

Vyhněte se 13 nejčastějším chybám e‑shopů!

Vaši zákazníci čekají…

... na přehlednou a intuitivní nabídku Vašich produktů.

Shopero je moderní e-shop dodávaný formou služby pro každého, kdo chce prodávat jako profesionál.

Vyzkoušejte na 30 dní zdarma

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

Abychom Vám mohli umožnit nejlepší procházení webových stránek je nastavení cookies na této webové stránce povoleno. Pokračováním v používání tohoto webu beze změny nastavení souborů cookies v prohlížeči nebo kliknutím na tlačítko "Souhlasím" vyjadřujete svůj souhlas s používáním cookies.

Zavřít